english

Blog

Blog to miejsce, w którym będziemy umieszczać krótkie komentarze do wydarzeń ze świata prawa. Chcemy, aby forma tych tekstów była mniej zobowiązująca i mamy nadzieję, że dzięki temu przyjemniejsza w odbiorze. Prawo bywa fascynujące i chcielibyśmy nim zainteresować również osoby, które zawodowo się nim nie zajmują.

Dobrej lektury.

Wykorzystanie zdjęć budynków – zdjęcia elewacji i zdjęcia wnętrz

opublikowano: 14/02/2017, autor: Natalia Łaski, kategoria: prawo autorskie

Często otrzymujemy pytania od fotografów, wydawców książek czy producentów filmowych dotyczące możliwości komercyjnego wykorzystania zdjęć lub ujęć filmowych budynków – zarówno ich elewacji, jak i wnętrz. Poniżej postaram się w jasny sposób opisać istotne aspekty tego tematu. Zapraszam do lektury.

Czytaj całość »

Czy ściąganie plików jest legalne?

opublikowano: 06/05/2014, autor: Paweł Chojecki, kategoria: prawo autorskie

Pytanie, czy można legalnie ściągać pliki z internetu było już wielokrotnie omawiane i nie byłoby większego sensu wracać do niego po raz kolejny, gdyby nie niedawne orzeczenie Trybunału.

Czytaj całość »

Czy można sprzedać wersję cyfrową gry (sprawy UsedSoft i Nintendo)?

opublikowano: 24/02/2014, autor: Paweł Chojecki, kategoria: prawo autorskie

Czy można (od)sprzedać wersję cyfrową gry, którą kupiliśmy? Czy można (od)sprzedać e-booka, mp3?

Problem z odsprzedażą cyfrowych wersji programów komputerowych, gier i innych cyfrowych utworów chronionych prawem autorskim dotyczy przede wszystkim tego, czy prawo wyczerpania aktualizuje się również w przypadku pierwszej sprzedaży kopii niematerialnej utworu?

Czytaj całość »

Metawyszukiwarki – w Polsce były OK, a jak będzie po unijnym wyroku?

opublikowano: 10/02/2014, autor: Paweł Chojecki, kategoria: prawo autorskie

Rozbieżności w orzecznictwie nie są czymś nadzwyczajnym. Ciekawa rozbieżność wystąpiła ostatnio pomiędzy orzeczeniem polskiego sądu i unijnego Trybunału (CJEU) w ocenie działalności metawyszukiwarek. Jest to o tyle ciekawe, że orzeczenie polskiego sądu wydaje się być rozsądniejsze, bardziej przemyślane i lepiej uzasadnione. Jednak to orzeczenie Trybunału będzie teraz elementem systemu prawna wspólnotowego wiążącym również polskie sądy.

Czytaj całość »

Wzór umowy o dzieło z prawami autorskimi

opublikowano: 28/05/2013, autor: Paweł Chojecki, kategoria: prawo autorskie

Oto druga część kursu o prawach autorskich. Skoro już wiemy, czym są prawa autorskie, że można je przenosić lub udzielać do nich licencji, to czas na praktyczny aspekt. Dość często spotykamy się z sytuacją, w której jakaś instytucja (organizacja) zleca wykonanie praw kreatywnych, prace te zostają wykonane i następnie są wykorzystywane, a po jakimś czasie okazuje się, że nie wiadomo (wiadomo – prawo to wie, ale strony nie wiedzą), czyje są prawa autorskie, co może która strona zrobić ze stworzonym dziełem. Dość łatwo temu zaradzić – warto przed zleceniem wykonania prac podpisać prostą umowę o dzieło. Nie kosztuje to dużo wysiłku – w nieskomplikowanych sytuacjach można podpisać niedługą i nieskomplikowaną umowę, która ureguluje sytuację prawną stron.

Czytaj całość »

Życie w sieci po śmierci – czy trzeba zmieniać prawo?

opublikowano: 13/05/2013, autor: Paweł Chojecki, kategoria: prawo autorskie

Co stanie się z naszą pocztą e-mail (np. na gmailu, hotmailu itp.) po naszej śmierci? Co z naszymi kontami na portalach społecznościowych? Co z naszymi kontami w grach online? Co z wykupionymi dostępami do serwisów muzycznych, zakupionymi plikami z muzyką i ebookami, gdy umrzemy?

Czytaj całość »

Prawa autorskie w 10 minut – cz. I

opublikowano: 10/05/2013, autor: Paweł Chojecki, kategoria: prawo autorskie

Najkrócej, o prawa autorskich, jak się da:

Czym są prawa autorskie?

Prawa autorskie chronią każdy oryginalny przejaw działalności kreatywnej, czyli, jak nazywa to ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych: utwór.

Czytaj całość »

Wykorzystanie cudzego znaku towarowego w Google AdWords

opublikowano: 27/02/2013, autor: Paweł Chojecki, kategoria: prawo autorskie

Zakładam, że każdy wie, na czym polega usługa Google AdWords. Jeżeli nie - google it.

Od około dekady, z różnych zakątków świata, docierają informacje prasowe o dziesiątkach toczących się postępowań sądowych dotyczących wykorzystania znaków towarowych w systemie AdWords. Przedsiębiorcy spierają się o to, czy konkurent może korzystać z cudzego znaku towarowego, żeby wyświetlać swoje reklamy w AdWords.

To można, czy nie można korzystać ze znaku konkurenta (mówimy o wykorzystaniu identycznego znaku), żeby wyświetlać swoje reklamy w Googlu?

Czytaj całość »

Potrzebujesz pomocy prawnej?